«Мохи. .Лабораторне дослідження 11. Будова моху (демонстраційно). Захист міні-проекту «Як утворився торф?»


Урок № ____                                                                Дата: _________________
План-конспект уроку біології для 6 класу на  тему:
«Мохи. Лабораторне дослідження 11. Будова моху (демонстраційно). Захист міні-проекту «Як утворився торф?»
Мета уроку:     навчальна: повторити риси будови та роль водоростей; з’ясувати особливості поширення, будови, різноманітності та значення мохоподібних; формувати науковий світогляд про закономірності між будовою та поширенням мохів;
                 виховна: санітарно-гігієнічне виховання, екологічне виховання, виховання культури праці;
                          розвиваюча: розвиток пізнавального інтересу, операцій мислення (абстрагування, порівняння, аналізу, синтезу, узагальнення), пам’яті, уяви, уваги, формувати уміння робити висновки щодо характерних рис будови в описі мохів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи та методичні прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, конспектування, інтерактивна вправа «LearningApps» (або вправа «Потяг відправляється»), «Мозковий штурм», «Мікрофон», прийом «Дивуй», робота з матеріалами підручника, робочого зошита, медіа презентації, гербарними зразками, самостійна робота – складання таблиці «Значення мохів», випереджальне навчання – робота в парах (проектна робота), вправа «Юні кросвордисти», вправа імітаційний «Мікрофон».
Ключові компетентності для розвитку: спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна і громадянська компетентності.
Обладнання та матеріали: медіа дошка, медіа проектор, музичні колонки, гербарні зразки, фотоматеріали, презентації, інтернет, друковані зошити.
Хронометраж:
1.     Організаційний етап (1 хв)
2.     Перевірка д/з. Актуалізація опорних знань (7 хв)
3.     Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (2 хв)
4.     Повідомлення теми уроку та завдань для учнів (2 хв)
5.     Засвоєння нових знань (25 хв)
6.     Закріплення вивченого матеріалу (2 хв)
7.     Узагальнення  та систематизація  знань (2 хв)
8.     Підведення підсумків (2 хв)
9.     Домашнє завдання (1 хв)
10. Оцінювання навчальних осягнень учнів. аргументація оцінки (1 хв)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка д/з. Актуалізація опорних знань учнів.
Інтерактивна вправа «LearningApps»
Вправа «Потяг відправляється»
Розподілити ознаки водоростей за такими їх групами, як:
1)    Зелені водорості;
2)    Бурі водорості;
3)    Діатомові водорості;
4)    Червоні водорості.
Наприклад:
-         багатоклітинні;
-         одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні;
-         з них отримують фільтри;
-         з них отримують речовину агар-агар;
-         тощо.
Вчитель в прискореному темпі зачитує твердження, а учням потрібно швидко доповнити його.
1. Водорості відносять до нижчих рослин, тому що…
2. Ламінарія корисна тим, що…
3. Водорості можуть заселяти такі водойми, як…
4. Група водоростей, що об’єднує одноклітинні та багатоклітинні види – це…
5. Із діатомових водоростей отримують таку речовину, як …
6. Слань (талом) – це…
7. Наука про водорості – це…
8. Водорості необхідно вивчати тому що….
«Мозковий штурм» (на половині робочої дошки):
Отже, водорості – це… (сланеві нижчі рослини з хроматофорами в клітині, можуть мати ризоїди, живуть у воді, фотосинтезують, розмножуються статево й нестатево).
IІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Розповідь вчителя. Прийом «Дивуй»
Слайд 1
Дуже часто у сучасному світі ми забуваємо про природу. Все вивчення різноманітності рослин у нас зупиняється на маленькому секторі сільськогосподарських рослин, а про види, що відіграли ключову роль у формуванні корисних копалин, з давніх – давен використовувались у медицині, є основою створення ландшафтів, ми зовсім забули.
У горах Європи, у тому числі й у Карпатах, на скелях та в печерах росте особливий вид мохів. Зелена нитка, що проростає зі спор цього моху, живе тривалий час і досягає значних розмірів. Здатна вона й до світіння в темряві — особливі лінзоподібні клітини вловлюють слабке світло й спрямовують його на хлоропласти, створюючи умови для фотосинтезу. Світло проходить крізь мох, і стінка клітини відбиває його вже як зелений промінь. Світіння цього моху породило народні легенди про гномів, які вночі в печерах із ліхтарями охороняють скарби.
Про різні види мохів та особливості їхньої будови ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

ІV. Повідомлення теми уроку та завдань для учнів. (Запис в зошити)
Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Мохи».
Слайд 2
Мохи
Завдання уроку: подано графічно й доступно.
Сьогодні ми з’ясуємо особливості будови моху, дослідницьким шляхом зможемо побачити ці особливості, дізнаємося про поширення мохів, звернемо увагу на їх значення та різноманітність.
V. Засвоєння нових знань
Бесіда з учнями:
-         Хтось з вас бачив мох?
-         Що ж таке мох?
Сприйняття інформації
Слайд 3
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Мохи – особливі рослини, що так як і водорості, не мають коренів і не здатні регулювати вміст води в тілі.
-Хто із вас брав мох до рук, або ставав на нього босими ногами? Що ви при цьому відчували?
Як правило, мохи завжди насичені вологою і дещо нагадують губок. Але існують періоди, коли води не вистачає і більшість видів засихають, а після повторного зволоження – відновлюють свою життєдіяльність.
Слайд 4
За будовою тіла:
                                                      Мохи

                  СЛАНЕВІ                                              ЛИСТОСТЕБЛОВІ
(учні занотовують схему до робочих зошитів)
-         Які асоціації у вас викликає назва «сланеві мохи»?
Отже. Тіло сланевих мохів має вигляд пластинки, на нижній поверхні якої можуть бути ризоїди, що не лише відіграють роль прикріплення, але й транспортують воду до тіла моху. Демонстрація фото на дошці і мал. на слайді 4.
-         Робота за підручником. Співставляючи зображення на мал. підручника з фотоматеріалами мохів та їх зображеннями на слайді, запишіть назви сланевих мохів за поданою схемою.
-         Які асоціації у вас викликає назва «листостеблові мохи»? Як ви гадаєте, чи вказує вона на органи, що притаманні цим видам?
Отже. Натомість, тіло листостеблових мохів має вигляд подушки із щільно розташованих пагонів зі стеблом і листками; при основі можуть бути ризоїди. На верхівці пагонів утворюються статеві органи.
Демонстрація фото на дошці і мал. на слайді 4.
-         Співставляючи зображення на мал. підручника з фотоматеріалами мохів та їх зображеннями на слайді, запишіть назви листостеблових мохів.
Отже. Завдяки утворенню густих дернин і будові листя цей мох сприяє накопиченню вологи та заболочування місць існування.
Прийом «Навчаючи - вчусь»
Нижче подано матеріал з навчального підручника
(Біологія 6 клас, 2014. Автори:  Костіков І.Ю., Волгін С.О., Додь В.В.)
Тож навчіть мене і один одного та за підручником знайдіть відповідь на питання: «Де поширені мохи?» і поясніть її мені.
«Мохи поширені повсюди, найчастіше їх можна зустріти на корі дерев з північного боку, адже туди менше потрапляє сонячного світла і ця сторона повільніше висихає. Зозулин льон росте на вологих луках, у лісах; а сфагнум найчастіше можна зустріти на болотах, там він утворює суцільне полотно на поверхні…»
-         Отже, мохоподібні дуже чутливі до нестачі вологи.
Тому за час існування в умовах суші у мохоподібних виробилося багато різних пристосувань. За роздатковим матеріалом, з’ясуйте, які це пристосування.
Пристосування до виживання на суші:
1)      вбирають атмосферну вологу всією поверхнею тіла;
2)      здійснюють фотосинтез за будь-яких умов, навіть у темряві печер;
3)      висихають до сухого стану, залишаючись живими.
Ці роздруківки забираєте в зошит і вдома приклеїте.
Блок 1. Будова мохів
У нас сьогодні заплановане лабораторне дослідження. Є обладнання – гербарні матеріали й зразки живого моху «Зозулин льон». Як треба поводитися на таких заняттях? Хто пригадає?
Робота з гербарними й живими зразками мохів
«Зозулин льон» («Політрих звичайний»)
Слайди 5 - 6 ( з мал. моху Зозулин льон)
Лабораторне дослідження №11 «Будова моху» (демостраційно)
(згідно інструктивної картки друкованого зошита)
Дослідницький етап.
Робота з друкованими зошитами – с. 43, завдання 2.
Мета: з'ясувати особливості будови зозулиного льону.
Обладнання: гербарні зразки моху Зозулин льон.
Хід роботи
1. Розгляньте мох Зозулин льон, знайдіть стебло і позначте його на малюнку. Вкажіть особливості стебла (розгалужене чи ні).
2.  Знайдіть листки та позначте їх на малюнку, вкажіть розміри та природнє забарвлення.
3.  Знайдіть невеличкі вирости на нижній частині стебла-це ризоїди. Розгляньте їх за допомогою лупи. Позначте на малюнку.
4.  На верхівці стебла моху знайдіть коробочку на ніжці-це спорогон (нестатеве покоління). Позначте на малюнку.
Висновок – вправою «Система запитань»
Отже,
·        мох Зозулин льон – це…? (сланевий чи листостебловий мох).
·        Є … (вищою чи нижчою рослиною)?
·        Має органи: … (листки, стебло, ризоїди).
·        Стебло потрібне для …..
·        Листки – мають вигляд …. і слугують для….
·        Ризоїди виконують функцію ….
Блок 2. З'ясування ролі мохів.
-         А як ви думаєте, навіщо потрібні мохи? Чому ми про них говоримо?
Завдання: спираючись на матеріали підручника, заповніть таблицю.
Складання таблиці «Значення мохів»
Слайд 7 робочої презентації
Значення мохів
Позитивне
Негативне
Заселяють бідні грунти, оберігають їх від ерозії.
Погіршують продуктивність земель
Регулюють водний баланс
Заболочування
Утворюють торф
Витісняють на луках кормові трави
-         Проблемне запитання: «З яких мохів утворюється торф?»
Захист міні-проекту «Як утворюється торф?»
Під час розповіді- демонстрація презентації та колекції «Торф».
-         Як людина використовує торф?
-Усвідомлення нових знань
-         Зверніть увагу на гербарні зразки Сфагнуму. Знайдіть його опис в підручнику. Яка це рослина? Опишіть її.
« У тілі сфагнуму переважають відмерлі клітини, які заповнені повітрям. Вони майже безбарвні, добре вбирають воду, тому здається, що сфагнум білий. Залишки мохів на болотах утворюють поклади горючого торфу…
Висушений сфагнум можуть використовувати для перев’язки ран у медицині.»
Слайд 8
Перегляд відеоматеріалу, його аналіз
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Слайд 9
«Юні кросвордисти»
Організація роботи учнів. На партах для кожного з учнів заготовлені роздруковані матеріали кросворду. Питання до кросворду та його макет на – медіа дошці.
Завдання: розв’язати кросворд якомога швидше. Як результат – отримаєте ключове слово уроку.
Учні розгадують кросворд, ключовим словом якого є тема уроку.
с
ф
а
г
н
у
М



с
п
О
р
и


в
и
с
и
Х
а
н
н
я



р
И
з
о
ї
д
и






1. Утворює торф.
2. Вони утворюються в тілі мохів після зміни поколінь, відповідають за нестатеве розмноження.
3. За несприятливих умов, а саме нестачі води, цей  процес неминуче відбувається із тілом моху.
4. Спеціалізовані органи, що виконують роль прикріплення до субстрату.
VІІ. Узагальнення  та систематизація  знань.
 «Мозковий штурм» (на половині робочої дошки) -:
Отже, мохи – це…(сланеві або листостеблові вищі спорові рослини, здатні фотосинтезувати, жити на суші, залежать від води, розмножуються спорами, гігроскопічні, здатні утримувати вологу в собі та відновлювати життєдіяльність після тривалої посухи).
VIII. Підведення підсумків
«Мікрофон»
Учні задають одне одному запитання, про те, що найбільше запам’яталось під час вивчення теми «Мохи»
IX. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф: § ___: с. ____, вивчити конспект, підготувати випереджальне завдання до теми «Хвощі та плауни». Повтор. §§ ____ .
X. Оцінювання навальних осягнень учнів. аргументація оцінки. Зошити прошу здати для оцінювання лаб. досліджень таких учнів: ____________________________________________________________________.
Можлива кількість оцінок:
-         вправа «Водорості» (2-3 уч.);
-         доповнення і усна робота (10 учнів);
-         міні-проект (2 уч.)
-         лабораторне дослідження (8 учнів).
Список використаної літератури:
1. Довідник з біології / за ред.акад.НАН України К.М. Ситника.- К.:Наукова думка,2003.
2.  Куерда Х. Атлас ботаніки. Х.: Ранок, 2005.
3. Лабораторні та практичні роботи з біології 8 клас/Упоряд Т.О. Сало. – Х.: ТОВ «Українська книжкова мережа», 2010.
4. Сало Т.О., Попович В.П. Біологія у таблицях. 6-9 класи. Навч. посібник.- Х.: Країна мрій, 2006.
5. Соболь В.І. Біологія: Підруч. Для 7 кл.загальносвіт. навч.закл. –К.:Грамота, 2007.
6. uk.wikipedia.org/wiki/Мохоподібні


Коментарі

Популярні публікації