Технологія інтеграції в роботі з обдарованими учнями
«Технологія інтеграції в роботі з обдарованими
учнями»
Слайд 1
“Посередній учитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає…”
А. Смоловик
Слайд 2
«Мудрий ніхто не вродився, а навчився»… (або «Як відкрити обдарованого учня?») Починаючи з початкової школи учні навчаються природознавству. Природознавство
(за своєю суттю) – інтегрований курс, де народжується захоплення природою
молодшими школярами. Через традиції наочного й дієвого сприйняття (уроки –
практичні роботи), екскурсії в природу продовжується вивчення природних
процесів та явищ.
Слайд 3
Так,
безсумнівно, учні – обдаровані всі, але виявляється обдарованість в процесі
комунікації у сім’ї, у колі друзів-однодумців, і, нарешті, в школі (на уроках
або в позаурочний час). І останньому виявленню допомагає вчитель – через призму
свого педагогічного світобачення, через свій професіоналізм, «приємність»,
любов до дітей, налаштованість, настрій, якщо хочете. Тому акме-процес розвитку школярів середньої освітньої ланки здійснюється
завдяки інтегрованій роботі батьків, вчителів, психологів.
Слайд 4
В системі роботи колегіуму моїми способами виявлення обдарованих дітей стали
використання інноваційних інтерактивних, інформаційно-комп’ютерних, інтегрованих
й проектних, а також медіа технологій, педагогічні методи й прийоми, що
забезпечують всебічний розвиток дитини. Поряд з тим, не слід забувати, що обдарованими є не лише учні з академічним
видом обдарованості, а й художньою, артистичною, музичною, спортивною та ін. її
видами. Тому не слід обмежувати свої контакти й намагатися звертати увагу
тільки на «сильних» учнів. Навіть школярі із «середнім» й «низьким» рівнем
знань можуть допомогти вчителеві в організації цікавих позаурочних занять з
біології чи природознавства. Тож мудрими
не народжуються, а стають, і саме на такому «тернистому» вчительському
шляху й відкриваються обдаровані діти.
Слайд 5
«Що посієш – то й пожнеш»… (або «Як ефективно спланувати роботу юних
науковців?») В цьому
моїм помічником з підготовки олімпіадників є спеціальна програма.
Слайд 6
Система роботи з обдарованими учнями на уроках біології
забезпечується інтеграцією класичних
педагогічних методів з інтерактивними.
Слайд 7
Також існує досвід проведення інтегрованого
уроку біології самим заздалегідь підготовленим
до цього учнем. Така практика дозволяє допомогти дитині систематизувати
«розпорошені» знання.
Слайд 8
Творчі
задачі з біології та природознавства – умова для розвитку креативної
особистості. Це не лише теоретичні задачі з генетики, які так сумлінно
розв’язує Капелюха Марія, учениця 9 – Г класу, або виконують в ході
лабораторних та конкурсних робіт «гуртківці» та відвідувачі факультативів,
індивідуально-групових занять, але й маються на увазі практичні творчі задачі,
умови яких так ясно постають в уяві колегіїстів, наприклад під час
препарування, що виконується Фомічовим Артемом.
Слайд 9
За
складеним вчителем індивідуальним планом
роботи юних «обдаровань» зручно орієнтуватися для пошуку спільних тем: тих,
що вивчаються за поточною дієвою стандартною програмою, і тих тем, що цікавлять
школярів-науковців. Тому план-конспект уроку будується згідно індивідуальних
потреб таких колегіїстів. Крім довгострокового
перспективного плану роботи з гетерогенними віковими групами обдарованих дітей,
вбачаю необхідним мати короткостроковий
індивідуальний план дій, тобто «нарізати» поточні завдання або задачі, які
«втілюються в життя» завдяки системній наполегливій домашній та позаурочній
навчальній праці юних науковців.
Слайд 10
Спілкування – не просто приємний «бонус» в інтерактивній взаємодії «вчитель –
учень», а й запорука успіху вихованців у будь-якій діяльності. Тож підкреслення
їх акме на уроках є життєво необхідним для творчого «порозуміння» й психічного
комфорту у майбутньому. Спілкування он-лайн в чаті фейсбуку, а також подача
інформації через посилання мого блогу, є не просто корисним, а й соціально
обумовленим, і викликає захоплення учнів.
Слайд 11
«Сіяти
розумне зерно» легко з відповідною літературою.
Нині і мені, не без зусиль, вдається примножувати й урізноманітнити навчальну
базу для підготовки до олімпіад й конкурсів своїми друкованими матеріалами, енциклопедіями, атласами, посібниками,
муляжами, медіа презентаціями,
багато в чому – завдяки уважності дітей, їх батьків та адміністрації школи щодо
покращення умов вивчення природничої науки. Оперативність при вистежуванні
причин помилок учнів надають словники з
біології й екології, атласи-визначники. Також велике значення для повноти
світогляду учнів мають вміння й навички працювати з каталогом літератури, що
«шліфуються» у шкільній бібліотеці під пильним керівництвом бібліотекарів
школи. Обдаровані учні – такі «бджілки», що навіть не лінуються скласти власний
електронний каталог літератури за постійної взаємодії з вчителями інформатики.
Слайд 12
Точність предметного сприйняття і
зацікавленість біологією стають можливими, коли наукове інформативне поле
«здобрюється» послідовною й регулярною роботою з мікроскопом, мікропрепаратами, моделями, муляжами, наочними таблицями,
малюнками, схемами, і навіть – кімнатними й садовими травами, гербарними
зразками певних видів рослин, колекціями, стінгазетами минулих років, а також –
із сучасними медіа презентаціями.
Слайд 13
Інтегрований
аспект навчання втілився у науковий досвід робіт моїх учнів. Кривзун Нікіта,
нині – учень 9 – Б класу, став автором науково-дослідницької роботи на тему: «Ріст
черевоногих молюсків – архахатін і ахатін як умова впливу на чисельність їх
популяції», Фомічов Артем «захищав» екологічний проект на тему: «Інфекційні
захворювання школярів як біотичний чинник середовища учнівського колективу», а
темою науково-дослідницького проекту Ховріної Еліни є «Вивчення запиленості
кімнатних рослин шкільних приміщень колегіуму №11». Голенок Богдан запам’ятався
членам журі екоолоімпіади, виконавши «Посезонне дослідження активності харчової
поведінки щуки звичайної в ході спортивного рибальства». Знаходять мої діти
себе і в бджільництві як галузі сільського господарства. Підтвердженням тому є захист
науково-експериментальної роботи МАН Сокоринською Тетяною на тему ««Ефективність
біологічних методів лікування варроатозу бджіл».
Слайд 14
Поглиблення
зацікавленості біологією та дієве закріплення визначеної «планки» знань
відбувається шляхом використання
тестових завдань у навчальній діяльності учнів впродовж уроку, а занурення
до теоретичних знань предмета та їх синхронне коригування пожвавлюється під час
позаурочної діяльності колегіїстів.
Слайд 15
Маючи можливість проведення індивідуально-групових занять, а також
гуртка біологічного профілю школи МАН, з натхненням користуюся нею для плідної
співпраці з обдарованими учнями в позаурочний час – для їх системної підготовки
до участі у Всеукраїнських різнорівневих олімпіадах з біології та екології, у конференціях ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка,
обласних конференціях МАН, в організації предметних тижнів біології та екології.
Слайд 16
Формування креативних гетерогенних вікових
груп обдарованих учнів дає підстави для їх взаємонавчання,
а наявний зв'язок між нинішніми студентами – вчорашніми учнями й обдарованими
школярами колегіуму – яскравий приклад й взірець для натхнення більшості з них
вже сьогодні.
Слайд 17 – ознайомтеся, будь ласка,
впродовж хвилинки з результативністю
технології інтеграції в роботі з обдарованими учнями, що є особистими
досягненнями моїх вихованців
Результативність роботи
Слайд 18
Щорічно колегіїсти виявляють бажання й беруть
участь у Всеукраїнських інтерактивних конкурсах з біології й природознавства
«Колосок», «Соняшник», що позитивно впливає на практичне застосування отриманих
інтегрованих знань. Перед вами діти з відкритими обличчями, які досягли
бажаного успіху: Ващенко А., що нині є однією з найкращих студентів медичного
коледжу й отримує стипендію за сумлінне навчання і бажає продовжити його в
медвузі, щоб стати першокласним лікарем; Фомічов А., що увійшов в десятку
лідерів навчання серед першо- й двокурсників кафедри наукової біології
Київського національного університету імені Т. Г. Шевченка та мріє бути
вірусологом; Ховріна Еліна, що нині є студенткою факультету біотехнологій та
інженерії при нещодавно перейменованому Національному університеті
«Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. На вас дивляться усміхнені очі
сьогоднішніх колегіїстів – Воробей Ольги, Голенка Богдана, Капелюхи Марії,
Демченка Тараса. Саме вони – світле майбутнє Чернігівського краю, Української
землі.
Слайд 19
Особисті здобутки
Слід
зазначити, що крім грамот й подяк, від своєї роботи насамперед отримую
натхнення і радість.
Слайд 20
Перспективність роботи у 2017/2018 навч. р.
1. Участь у Всеукраїнських олімпіадах з
біології, екології.
2. Участь у науково-природничій конференції
ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка Демченка Т. (учня 9 – А класу), що вивчав хронотипи
школярів й залежності артеріального тиску людини від тиску повітря.
3. Участь у науково-природничій конференції
Чернігівської МАН Артеменко І. (ученицею 11 – А класу).
4. Підготовка й захист учнями – Артеменко І.
(учениця 11 – А класу) й Турупаловим Р. (учень 9 – А класу) робіт МАН в секції
«Медицина».
Коментарі
Дописати коментар